Review Het Laura’s Bakery Bakboek + recept abrikozen kruimelvlaai

Laura van Laura’s Bakery heeft haar tweede boek uitgebracht! Het eerste boek was een basis bakboek en haar tweede boek gaat daar verder in met eenvoudige recepten voor allerlei soorten gebak, koekjes, desserts en borrelhapjes. In deze review krijg je een indruk van haar nieuwe boek en het recept voor een heerlijke abrikozen kruimelvlaai.

Dit boek is geschikt wanneer je net even iets verder wilt gaan dan de basis, die in het eerste boek van Laura beschreven staat.  Er staan verschillende lekkere creaties in die je nog meer kan maken met die basis ingrediënten en recepten. Het is best een flink boek met een mooie harde cover die tijdens het bakken best tegen een stootje kan. Het boek is handig ingedeeld in verschillende hoofdstukken en bij elk recept staat mooie duidelijke foto van het eindresultaat. Verder staat er ook overal een handige bewaartip bij.

abrikozenvlaai-boek-laura www.leukerecepten.nl

Het boek in bevat in 215 pagina’s met meer dan 70 recepten. Dit zijn allemaal lekkere gerechten zoet, maar ook hartig. Het boek is ingedeeld in taarten en cakes, koekjes, klein gebak, desserts, borrelhapjes, vullingen en toppings. Daarnaast geeft Laura ook haar tips en tricks. Er staan basis recepten in zoals lemon curd, maar bijvoorbeeld ook hartige mini flammkuchen. Of wat dacht je van wafels, gevulde koeken of een stroopwafeltaart. Het bakboek ligt in de winkels en is ook online te bestellen, bijvoorbeeld via Bol.com.

Mijn familie kwam voor mijn verjaardag uit Limburg en daar hoort natuurlijk een echte vlaai bij. Daarom koos ik voor het recept van abrikozen kruimelvlaai, alleen kocht ik per ongeluk perziken in plaats van abrikozen. Maakt niets uit, want het was erg lekker en helemaal goed gekeurd door mijn familie. De bodem van de vlaai was lekker luchtig en de zelfgemaakte banketbakkersroom heerlijk romig en zoet.

Recept abrikozen kruimelvlaai
TAART EN GEBAK - 45 MIN + 30 MIN OVENTIJD + OPSTIJVEN - 10 PERSONEN

Ingrediënten
Deeg:
200 gr bloem
5 gr droge gist
3 theelepels suiker
Snuf zout
30 gr gesmolten boter
45 gr ei
70 ml handwarme melk

Vulling:
2-3 eetlepels paneermeel
1 portie banketbakkersroom (zie hieronder)
480 gram abrikozen of perziken

Kruimel laag:
75 gr boter
100 gr bloem
100 gr suiker
Snuf zout

Voor een vorm van 25 cm

Bereiding
Doe alle ingrediënten voor het deeg in een kom en kneed in 10 tot 15 minuten tot een soepel deeg. Dek de kom af en laat het deeg ongeveer een uur rijzen tot het in volume is verdubbeld. Druk dan alle lucht uit het deeg en kneed tot een gladde bal.

Rol de bal deeg uit zodat hij in de vorm past. Bekleed de vlaaivorm met het deeg. Snijd het overtollige deeg weg en prik gaatjes in de bodem. Om te voorkomen dat er teveel vocht in de bodem trekt, strooi je het paneermeel over de taartbodem. Verdeel dan de banketbakkersroom gelijkwaardig over de bodem. Hierover verspreid je de abrikozen.

Ik legde halve abrikozen in de vorm, maar je kunt ook partjes snijden. Maak de kruimel laag door boter, bloem, suiker en zout in een kom te doen en met de hand tot een kruimeldeeg te kneden. Verdeel de kruimels over de vlaai. Bak de abrikozenvlaai in 30 tot 35 minuten gaar op 190 graden. Laat de taart afkoelen en zet hem dan in de koelkast om steviger te worden.

Recept Banketbakkersroom

Ingredienten:
65 gr suiker
16 gr vanillesuiker
3 eidooiers
35 gr bloem
350 ml melk

Bereiding:
Meng suiker, vanillesuiker en eidooiers in een kom. Voeg ook de bloem toe en roer tot een egaal mengsel. In een pannetje verhit je de melk. Zodra deze begint de koken draai je het vuur uit. Voeg een klein deel toe aan het eimengsel en roer tot het een geheel is. Voeg de rest van de melk toe terwijl je blijft roeren. Giet het mengsel terug in de pan. Breng aan de kook terwijl je constant blijft roeren. Blijf roeren tot het mengsel is ingedikt tot een stevige vla. Giet de room in een schaaltje en dek af met folie. Druk de folie op de room zodat er geen velletje op kan komen. Laat afkoelen en zet vervolgens in de koelkast.

6 stemmen Bedankt voor je stem!