Review Ottolenghi Simpel + recept orzo met garnalen

Een boek van Ottolenghi is altijd goed. De recepten zijn verrassend en erg smaakvol. De titel Simpel wekt veel interesse op en in deze blog wordt het Simpel concept uitgelegd. Daarnaast vind je het recept voor orzo met garnalen, tomaten en gemarineerde feta cadeau.

Ook de eerdere boeken van Ottolenghi zijn een groot favoriet, ik ben namelijk dol op de Midden Oosterse keuken, dus ik werd enorm enthousiast van een nieuw boek. Ook in dit boek staan weer bijzondere smaakcombinaties die je zelf misschien niet zo snel zou bedenken. Vaak staan er ingrediënten in die je wellicht niet in huis hebt, maar over het algemeen zijn deze in dit boek goed te verkrijgen in de supermarkt en anders geeft Yotam een vervanger als tip. Echter, soms moet je toch opzoek naar een ingrediënt, maar dan heb je ook wel echt een ontzettend lekker en bijzonder gerecht!

orzo met garnalen boek simpel www.leukerecepten.nl

Het boek is geschreven door Yotam Ottolenghi en na een aantal succesvolle boeken was het tijd om voor het concept Simpel te gaan. Je zou denken dat het dan alleen hele simpele recepten bevat, maar niets is minder waar. De letters uit het woord staan namelijk allemaal voor een andere categorie, die je als Simpel kan bestempelen.  Alle letters worden per recept middels icoontjes geclassificeerd en zo kan een recept meerdere icoontjes bevatten. Zo kun je zelf een recept en begrip van simpel kiezen.

S = Snel
I = Ingrediënten, niet meer dan 10
M = Maak van te voren
P = Provisiekast
E = Eenvoudiger dan u denkt
L = Lui

Er staan verschillende soorten recepten in het boek die terugkomen in de hoofdstukken: brunch, rauwe groenten, gare groenten, rijst, granen en peulvruchten, noedels en pasta, vlees, vis en desserts. Daarna worden er nog maaltijd- en feestsuggesties gegeven en een lijst van typische Ottolenghi ingrediënten wordt besproken. Heb boek staat dus boordevol recepten waarbij veel vegetarische en zelfs veganistische gerechten tussen staan, dus het boek is echt voor iedereen geschikt.

Een recept kiezen uit het boek is moeilijk, want ze zien er allemaal heerlijk uit. Uiteindelijk koos ik voor het recept met orzo, een soort pasta in de vorm van rijst. De gemarineerde feta is ontzettend lekker over de orzo. De combinatie van venkelzaad en chili is top en maken het gerecht! Ook de sinaasappelschil geeft net dat beetje extra smaak! Dit recept heeft de icoontjes die staan voor Snel, Ingrediënten niet meer dan 10 en Eenvoudiger dan u denkt.

Het boek Simpel heeft 308 pagina’s en de prijs is 29,99.

Recept Orzo met garnalen, tomaten en gemarineerde feta
HOOFDGERECHT - 25 MIN – 4 PORTIES

Ingrediënten
200 gr feta
½ theelepel chilivlokken
4 theelepels venkelzaad, geroosterd en gekneusd
3 eetlepels olijfolie
250 gr orzo
3 tenen knoflook
3 dunne repen sinaasappelschil
1 blik van 400 gr tomatenblokjes
500 ml groentebouillon
400 gr rauwe gepelde garnalen
30 gr basilicumblad
Peper en zout

Bereiding:
Rooster de venkelzaadjes in een droge pan tot deze beginnen te ruiken. Maal ze vervolgens fijn in een vijzel of hak deze met een mes. Snijd de feta in blokjes van 1-2 cm. Meng de feta met venkelzaad, ¼ theelepel chilivlokken en 1 eetlepel olijfolie. Zet aan de kant.

Hak de knoflook fijn en bak in een pan met de overige olijfolie. Voeg hierbij ook het overige venkelzaad, ¼ theelepel chilivlokken en sinaasappelschil aan toe. Fruit kort aan en voeg dan de tomatenblokjes, orzo, de helft van de groentebouillon, peper en zout toe. Breng aan de kook en roer regelmatig. Voeg beetje bij beetje de andere helft van de groentebouillon toe. Draai het vuur halfhoog en laat koken tot de orzo gaar is en de consistentie van risotto heeft. Roer de garnalen er doorheen en laat ze in 2-3 minuten roze worden. Roer het basilicum door de orzo en dien meteen op, bestrooid met de gemarineerde feta.

Dit recept is gemaakt door Jaimy

Vind je dit leuk?
42 stemmen Bedankt voor je stem!