Onze roadtrip door Noord Ierland + tips

We zijn inmiddels alweer een paar dagen terug uit Noord Ierland en ik heb zo veel te vertellen! Daarom ook deze ietwat lange blog want we hebben zoveel fantastische dingen gedaan en gezien.

De reis door Noord Ierland hadden we zelf uitgestippeld, van Dublin naar het noorden en via de westkant weer terug. 7 dagen waren precies lang genoeg, we hebben bijna alles gezien wat we wilde zien zonder te haasten. Onze vakantie draaide vooral om de prachtige en ruige natuur die (Noord) Ierland te bieden heeft dus verwacht geen citytrip of zonnige plaatjes maar wel hoge kliffen, oude ruïnes en wandelingen.

Zaterdag 18 augustus: we vlogen via Eindhoven Airport naar Dublin waar onze reis begon. Je kunt ook vanuit Amsterdam Schiphol naar Belfast vliegen. Beide vluchten duren maar heel kort, in minder dan 1,5 uur ben je al in het mooie groene Ierland. We haalden onze huurauto op en reden door naar Belfast.

We bezochten de Botanische tuinen van Belfast, die waren erg mooi en zijn tevens gratis te bezoeken. Daarna wandelden we een paar straten verder om vervolgens te eten bij Holohans Pantry, deze had ik van te voren bekeken op Tripadvisor en zag er gezellig uit. En het was een hele goede keuze want we we werden hartelijk ontvangen en hadden heerlijk gegeten. Ik ging voor een soort aardappel dumplings met spinazie en truffel en Eric voor een ‘boxty’ een pannenkoekje van aardappel gevuld met kip. Wil je nog een drankje doen dan is Molly’s Yard leuk om naartoe te gaan. We sliepen in een ruime kamer die we hadden geboekt via Airbnb, niet de meest fantastische locatie en bed maar acceptabel.

Zondag 19 augustus: Na een zelfgemaakt simpel ontbijtje reden we vanuit Belfast de Causeway Coastal route langs de kust omhoog. We stopten bij Garron point, een mooi uitzichtpunt met rotsen aan zee. Ik wilde ook nog het Gobbins cliff path lopen, een pad langs de hoge kliffen maar we waren het al een heel stuk voorbij gereden voordat we erg in hadden dus hebben we dit gemist. Houd er rekening mee dat je hiervoor een gids nodig hebt hiervoor en bestand moet zijn voor wat hoogtevrees. Halverwege besloten we van de route af te wijken en door het binnenland te rijden naar de Dark hedges. Een laan met grillige bomen er naast, wie de serie Game of Thrones kijkt zal het plaatje vast herkennen. Het was vrij druk en daardoor lastig een foto te maken zonder mensen erop. Hiervoor is het denk ik beter om wat vroeger in de ochtend te komen. De entree is gratis. We lunchten met een soepje en salade bij het Dark hedges hotel.

Daarna reden we een half uurtje door naar The Giant Causeway, ik denk wel de meest bekende bezienswaardigheid in Noord Ierland. De bijzondere plek met zeshoekige zuilen was een stuk groter dan dat ik dacht. De entree is 11,50 pond p.p. voor het bezoeken van het bezoekerscentrum, een parkeerplaats, routekaart en audiotour. Je kunt ook parkeren op een park & ride parkeerplaats en met een bus op en neer gaan. Je hebt verschillende paden en routes kiezen van makkelijk tot moeilijk om bij de rotsen te komen. Het was echt prachtig maar ook hier vrij toeristisch, daarom is het beter om juist vroeg te gaan.

Daarna reden we door naar ons hotel in Port Steward, een leuk kustplaatsje in het noorden. We verbleven een paar nachten in het Mr & Mrs Jones hotel, een vrij luxe en mooi hotel met een inrichting die misschien iets over de top was. Zondagavond kwamen we vrij laat aan en besloten daarom te dineren in het hotel wat erg lekker was. Ik ging voor de gegrilde kip en Eric voor zalm en als toetje een lemon meringue taartje.

Maandag 20 augustus: Na een heerlijk a la carte ontbijtje bij het hotel van eggs benedict reden we naar de Carrick-a-rede rope bridge in Ballycastle. Het was maar goed dat we vroeg waren gegaan want ook hier was het vrij druk. We kochten een kaartje voor 8 pond p.p. en moesten vervolgens nog 1,5 uur wachten omdat er elk uur een groep wordt toegelaten. Logisch ook anders zou het te druk worden op de brug. Gelukkig is er een tearoom met lekkere worteltjestaart. Het is nog best een flinke maar prachtige tocht naar de brug dus houd hiermee rekening mee in de planning. Ik vond de brug niet zo heel eng, hij wiebelt wel een beetje maar het uitzicht dat je vanuit de rotsen op zee hebt is echt heel mooi.

Vervolgens reden we door naar Kinbane kastle, 10 minuten rijden vanaf de carrick-a-rede rope bridge. Deze kleine ruïne is echt prachtig en gelukkig nog niet zo toeristisch want we waren er bijna helemaal alleen. Dit gaf een extra bijzonder gevoel en misschien wel het mooiste wat ik gezien heb tijdens de reis. Je moet er wel 137 trappen voor af en weer op, dus je moet er wel wat voor over hebben. Verder is er in de omgeving nog een kasteelruïne te bezoeken: het Dunluce castle. Wij hadden besloten om deze over te slaan, vanuit een uitzichtpunt hadden we namelijk al een mooie foto gemaakt van dit kasteel.

In de avond aten we bij The Anchor bar tegenover het hotel. Het eten was oké en de bediening erg snel. Ik at gevulde en gefrituurde champignons vooraf en daarna zeebaars met aardappeltjes en spinazie.

Dinsdag 21 augustus: Ik bestelde pannenkoeken met bacon als ontbijt en Eric koos voor een full Englisch breakfast met alles erop en eraan. We besloten om een dagje wat rustiger aan te doen, we hadden veel gezien en gereden de afgelopen dagen. We maakten een wandeling door Portstewart en het strand en lunchten met fish and chips bij Harry’s Shack, een gezellig strandtent voorbij de golfclub. Daarna toch de auto gepakt en naar de Mussenden Temple gereden. Ook weer een bekend plaatje uit Game of Thrones. Behalve de tempel liggen er ook mooie tuinen, een bos en kasteelruïnes. Het was dus ook wat omvangrijker dan dat ik had verwacht. Wat de entree precies was weet ik niet meer maar ga uit van een paar pond. Je hebt er prachtige groene velden en een mooi uitzicht op de kliffen en de tempel uiteraard, deze kun je ook van binnen bekijken. Er staat verder een leuk koffietentje met een gezellige barista en lekkere chai latte. ‘s Avonds aten we weer bij de The Anchor bar omdat andere restaurants vol zaten maar dat was zeker geen straf. Ik at een vegetarische curry die vrij pittig was en Eric ging voor een pitabroodje met bief.

Woensdag 22 augustus: na een heerlijk nachtje in het hotel reden we in een uurtje naar het Glenariff Forest. Nadat we de auto geparkeerd hadden op de grote parkeerplaats voor 5 pond wandelden we de Waterfall walk langs mooie beekjes en watervallen. Het is er echt mooi groen en je hebt het idee dat je in een sprookjesbos bent. Halverwege de wandeling aten we een tosti bij een restaurantje. De Waterfall walk was maar 3 km dus niet heel erg lang maar wel met wat trappen en hellingen. Je kunt ook andere routes lopen die staan aangegeven op het bord bij de parkeerplaats, of vraag een routekaart binnen bij het theehuis.

Na de wandeling hadden we trek gekregen en aten we weer lekker dicht bij het hotel bij Shenanigans venue, zo konden we beide een paar gin tonic’s drinken :). Ik ging voor een salt ‘n chili burger met koolsalade en Eric voor de mosselen. De burger was heel smaakvol maar te veel om helemaal op te krijgen. Een toetje ging daarom ook niet meer lukken.

Donderdag 23 augustus: We checkten na het ontbijt uit bij het hotel Mr & Mrs Jones en reden in ca 2,5 uur naar Donegal, een gezellig stadje net buiten Noord Ierland aan de westkant van het eiland. We liepen spontaan een eetzaak binnen genaamd The Blueberry Tea room die echt heel goed bleek te zijn. Alles op de kaart klonk lekker en was vers gemaakt. We gingen voor een quiche met geitenkaas en de zoete aardappelsoep. Ook voor mensen met allergieën is er veel keuze. Daarna reden we nog eens 20 minuten door naar de Fairy bridges, een bijzondere rotsformatie aan de onstuimige Atlantische Oceaan. Dit stuk hoort bij de Wild Atlantic Way route langs de westkant van het eiland, en we hebben zeker gemerkt dat die wild was want het waaide heel hard. Ook kregen we daar de eerste regen van onze vakantie te zien.

Later in de middag kwamen we aan bij onze volgende bestemming: het 5 sterren hotel Lough Eske Castle. Wauw, wat een mooie en unieke plek. Ik voelde me net de koningin in onze imposante kamer. Na een duik in het zwembad dineerde we in stijl in het kasteel. De bediening is er heel vriendelijk en we hadden heerlijk gegeten, van krab bonbons tot angus beef en aardbeien dessert met bubble gum schuim. Ook het ontbijt was helemaal top en tot in de puntjes verzorgd. Oké, je betaalt er best wat voor maar het was het wel waard om een keer zo verwend te worden vond ik.

Vrijdag 24 augustus: nadat onze auto door de piccolo voor het kasteel was gereden zetten we onze reis verder naar Dublin. Na ruim 3 uur rijden besloten we eerst naar de Botanische tuinen te gaan want die ging om 17.00 uur dicht. Deze tuinen waren ook prachtig en nog iets groter dan die in Belfast. Eric en ik houden beiden erg van de natuur, planten en dieren zoals je merkt maar je kunt ook heel leuk in Dublin en Belfast shoppen, sightseeing tours doen, musea bezoeken etc. Ons hotel lang al redelijk in de buurt van het vliegveld zodat we de volgende ochtend snel zouden kunnen vertrekken. We aten die avond bij Restaurant 104 wat verder een leuk gezellig tentje was en het eten was oké. Ik had pasta genomen met garnalen die lekker maar wel een tikje zout was.

Zaterdag 25 augustus: Na een vroeg ontbijtje om 7 uur vertrokken we richting het vliegveld en leverden we onze huurauto in, gelukkig zonder deuken of beschadigingen. We moesten extra vroeg op het vliegveld zijn want de Paus zou die dag aankomen op Dublin Airport dus hebben we nog 2 uur in een lunchtentje op het vliegveld doorgebracht en na zitten praten over onze fantastische reis. We willen graag nog een keer terug om het zuiden van Ierland te zien, maar dat is iets voor in de toekomst :)

Praktische tips:

Geld: Noord Iierland hoort bij het Verenigd Koninkrijk en er wordt betaald met Britse ponden (1 pond = ongeveer 1,10 euro). Maar ook in Noord Ierland kun je op sommige plekken gewoon met euro’s betalen. Vaak ronden ze het bedrag wel naar boven af wat niet in je voordeel is. Je kunt op veel plekken gewoon pinnen of geld opnemen via een geldautomaat.

Stopcontact: zowel in Noord Ierland en Ierland zelf gebruiken ze een type G stopcontact. Het is dus handig om een wereldstekker mee te nemen. Ik bestelde er voordelig 3 stuks via Bol.com.

Tol: Er zijn een paar tolwegen in Ierland, dit wordt duidelijk aangegeven met borden langs de weg. Wij betaalden met onze creditcard maar je kunt ook contant betalen met uitzondering van de M50, zie ook deze pagina van de ANWB.

National trust: Bij bijna elke bezienswaardigheid waar we kwamen werd er duidelijk gemaakt dat deze bij het National Trust hoorde. Dit is een verzameling van bijzondere plekken in Groot Brittannië en Ierland met historische waarde. Je kunt hiervoor een pas met een abonnement aanschaffen, hierdoor krijg je gratis toegang tot deze locaties. Je kunt hem ook tijdelijk aanschaffen via deze site.

Eten: Ik merkte dat veel restaurants en hotels glutenvrije gerechten en producten aanboden. Vaak hebben ze ook vegetarische opties maar niet heel veel, zeker buiten de grote steden niet. Ontbijt is in Ierland erg belangrijk en vergelijkbaar met het English breakfast met worstjes, boontjes, tomaat etc. Lunchen is duidelijk wat minder belangrijk want sommige plekken hadden niet eens een lunchkaart maar alleen een dinerkaart waar je uit kon kiezen. We hebben tijdens onze vakantie heel lekker gegeten, beter dan dat ik had verwacht eigenlijk. Let op: sommige restaurants gaan al vrij vroeg dicht.

Weer: Wij hadden super veel geluk met het weer en amper regen gehad, alleen op donderdag toen we naar het kasteel reden. Volgens de weersvoorspelling stond er veel regen gepland tijdens onze vakantie, maar die viel vooral ‘s nachts. Hier moet je dus echt geluk mee hebben.

Wil je op de hoogte blijven nieuw recepten, weetjes en persoonlijke updates? Volg me dan op Instagram.

Vind je dit leuk?
1 stemmen Bedankt voor je stem!