Pasta pollo alla parmigiana + review Snelle klassiekers met een twist

Kookboeken van foodbloggers schieten als paddestoelen uit de grond. Maar Brenda Hoff van de blog brendakookt.nl heeft zich met haar eerste boek ‘Snelle klassiekers met een twist’ weten te onderscheiden van de rest, zowel qua uitstraling als qua inhoud.

Het doel van Brenda is haar lezers voorzien van makkelijke maaltijden zonder poespas, bereid met ingrediënten die je bij de supermarkt om de hoek koopt. Dat is waar zowel haar populaire blog www.brendakookt.nl als haar boek om draait. De omslag van Brenda’s boek geeft je het idee dat je het vertrouwde kookboek van je oma in handen hebt maar dan in een fris en modern jasje. Dat maakt hem uniek en onderscheidend van alle andere kookboeken in de boekwinkel. Hij zit grafisch erg goed in elkaar, en als je door het boek heen begint te bladeren, zie je dat de omslag goed aansluit bij het ontwerp van de inhoud en de naam van het boek: simpel, maar met hier en daar leuke details en elementjes die het spannend maken.

Het boek Snelle klassiekers met een twist begint met een voorwoord met een persoonlijk stukje tekst, een korte uitleg over de recepten en hoe het boek werkt en algemene tips voor bij het koken. Altijd handig! Vervolgens beginnen de recepten, ingedeeld in de categorieën soep, snacks, salades, hartige taarten, pasta, ovenschotels, vlees, vis, vega en toetjes en taarten. Voor ieder wat wils dus. De recepten worden afgewisseld met paginagrote (sfeer)foto’s, erg mooi!

Als ik ga kijken naar de recepten word ik meteen enthousiast. Brenda geeft al aan dat het voor haar belangrijk is dat de ingrediënten toegankelijk moeten zijn en het valt me op dat dit inderdaad het geval is. De ingrediëntenlijstjes zijn niet te lang en inhoudelijk voor iedereen heel bereikbaar. Ook zijn de recepten redelijk eenvoudig en niet te lang. Er is zo veel keus en variatie dat ik zeker weet dat iedereen iets aan dit boek zou hebben. Daarnaast vind ik het fijn dit boek niet inspeelt op de trend van super gezond eten en dat vind ik eigenlijk wel een verademing. Niet dat deze recepten niet gezond zijn, maar ze bevatten geen superfoods en dergelijke. Maar zoals de naam van het boek al zegt; ze bevatten wel steeds een leuke twist. Ik ben fan!

Snelle klassiekers met een twist telt 253 pagina’s en kost 25 euro, wat ik voor dit dikke boek vol heerlijke recepten een heel schappelijke prijs vind. Ik mag een voorproefje geven van dit boek en één recept met jullie delen. Ik heb gekozen voor de pasta pollo alla parmigiana, een echte aanrader!

Recept pasta pollo alla parmigiana

HOOFDGERECHT – 30 MINUTEN – 4 PERSONEN

Ingredienten:
320 gr spaghetti
40 gr panko (of paneermeel)
80 gr Parmezaanse kaas + 3 eetlepel, geraspt
1,5 theelepel oregano
3 el tarwebloem
1 ei
4 kipfilets, in grove repen
15 cherry tomaten, grof gesneden
1 teentje knoflook, geperst
100 gr rucola
2 bollen mozzarella, in stukken
2 el pijnboompitjes, geroosterd
Olijfolie om in te bakken

Bereiding:
Kook de spaghetti beetgaar volgens de aanwijzingen op de verpakking. Meng intussen in een diep bord de panko met 80 gram Parmezaanse kaas en tweederde van de oregano. Verdeel over een ander bord de tarwebloem en klutz in een derde bord het ei los. Haal de repen kipfilet een voor een door de tarwebloem, het ei en vervolgens door het panko-Parmezaanmengsel. Verwarm een scheutje olijfolie in een koekenpan en bak de gepaneerde kipreepjes gaar.

Verwarm een scheutje olijfolie in een koekenpan en bak daarin op laag vuur de cherrytomaten, samen met het knoflook, de rest van de oregano en zout en peper. Meng de gekookte spaghetti met de gebakken kipreepjes, gebakken tomaatjes, rucola en mozzarella. Bestrooi de pasta voor het serveren met pijnboompitjes en de 3 eetlepels Parmezaanse kaas.

Tip: ik ondervond zelf dat één ei te weinig was bij het paneren van 4 kipfilets. Hier zou ik dus eerder 2 eieren voor gebruiken.

1 stemmen Bedankt voor je stem!