Review Vega Hapjes Easy + recept latkes uit de oven

Hapjes doen het natuurlijk altijd goed; op een feestje, tijdens een borrel of gewoon gezellig op de bank bij een goede serie. Het boek vega hapjes easy heeft zoals de naam doet vermoeden makkelijke hapjes die allemaal vegetarisch zijn. In deze blog vertel ik er meer over en deel ik het recept voor deze krokante latkes (aardappels) uit de oven met zure room.

Zelf eet ik graag vegetarisch en ben ik daarom ook altijd op zoek naar lekkere vega recepten. Wanneer je vega recept een combinatie is van lekkere ingrediënten ga je zeker geen vlees of vis missen, daar ben ik van overtuigd. En dat laat dit boek ook zeker zien. De smaakcombinaties zijn erg lekker en soms verrassend. Naast al die lekkere hapjes worden er ook fijne en bruikbare tips gegeven in het boek.

vega hapjes easy latkes www.leukerecepten.nl

Het boek is geschreven door Jessica Oldfield en in het begin van het boek geeft ze al wat tips voor een vegetarische voorraadkast, hoe je het beste groentes kunt fermenteren en wat handige keukenhulpjes zijn. Een leuke introductie voor alle recepten en natuurlijk handige informatie. De pagina’s zijn vorm gegeven met een foto van het recept, maar ook met een foto van alle ingrediënten. Dit maakt het overzichtelijk en zie je snel welke ingrediënten er allemaal in het recept verwerkt zitten.

Het boek begint met de basics die terugkomen in het boek. Vervolgens komen er recepten voor dipsausjes die volgen door vegetarische hapjes en daarna vegan hapjes waar geen dierlijke producten in zijn gebruikt. Er staan in het boek maar liefst 40 recepten voor vegetarische hapjes en 27 recepten voor vegan hapjes. Voorbeelden van recepten die je in het boek kunt vinden zijn: sushi rijstballetjes, ontbijtpizza’s, vegan chipolata’s, hasselbackbietjes met feta en feestelijke vega hotdogs.

Na veel door het boek gebladerd te hebben koos ik ervoor om de latkes te maken. Dit is een soort klein aardappelkoekje uit de oven die vooral bekend is uit de Joodse keuken. Deze waren niet alleen makkelijk om te maken maar ook erg lekker. Met dit recept bewijs je dat je niet veel ingredienten (en geen vlees) nodig hebt om iets leuks en verrassends op tafel te zetten. De zure room is erg fris bij de krokante aardappeltjes. De kappertjes maken het helemaal af en de licht pittige rode ui en bieslook passen er ook erg goed bij, een geslaagd vega hapje!

Het boek Vega Hapjes Easy is 192 pagina’s en de prijs is 19,99.

Recept latkes uit de oven
HAPJE - 65 MIN – 4 PORTIES

Ingrediënten
500 gr krieltjes
Zonnebloemolie
Zout en peper
70 gr zure room
½ kleine rode ui in dunne ringen
20 gr kappertjes
Een klein handje bieslook

Materialen:
Bakpapier

Bereiding:
Verwarm de oven voor tot 220 graden. Kook de aardappels in ongeveer 10 minuten gaar en laat een beetje afkoelen. Neem nu een plat voorwerp zoals de onderkant van een potje en druk de krieltjes plat tot schijven van ongeveer 5 mm dik.

Leg de aardappeltjes op een vel bakpapier op een bakplaat. Smeer de krieltjes in met een beetje zonnebloemolie en bestrooi met zout en peper. Bak ze 20-30 minuten in de oven, afhankelijk van de grootte van de krieltjes. De krieltjes mogen krokant en goudbruin zijn. Garneer ze met zure room, wat uienringen, kappertjes en stukjes bieslook.

Dit recept is gemaakt door Jaimy

1 stemmen Bedankt voor je stem!