Keuken
Thema
Gemak
Dieet

Recept banh mi + review boek Reishonger

Het tweede boek van Sabine de Koning neemt je mee in een culinaire reis rond de wereld in haar 65 recepten. Recepten, reisverhalen en reistips kun je allemaal terugvinden in het boek ‘Reishonger’.

Sabine kun je kennen van haar blog Ohmyfoodness.nl en haar eerder geschreven boek Guilty Pleasures, waar eerder een review van op Leuke Recepten verscheen. Nu dus een tweede boek, die volledig in het teken staat van eten en reizen.

Die liefde voor reizen en het proeven van nieuwe smaken, gerechten en specerijen deel ik met Sabine. Een jaar mag niet voorbijgaan voordat ik minimaal één mooie reis gemaakt heb. In het boek komen recepten uit maar liefst 13 landen, waar ik er 11 met Sabine deel. Mijn enthousiasme om in het boek te beginnen was dus erg groot en ik las het boek in één ruk uit.

De landen waar Sabine in Reishonger uit kookt zijn: Indonesië, Japan, Thailand, Vietnam, Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Scandinavië, Spanje, United Kingdom, United States, Curaçao en Gambia. Deze recepten worden ondersteund door persoonlijk verhalen en foto’s. Denk aan recepten als Franse mosselen en eclairs, Indonesische soto ayam en saté en Spaanse paella en chorizo kroketjes. Naast de recepten kun je ook lezen over tips voor ingrediënten, hoe je eet als een local en bizarre foodverhalen.

bahn-mi

Recept Banh Mi

HOOFDGERECHT – 20 MINUTEN + 4 UUR MARINEREN – 4 PERSONEN

Ingrediënten:
4 witte pistoletjes
4 eetlepels mayonaise
24 plakjes komkommer
4 eetlepels atjar
2 rode pepers
verse koriander

Marinade:
4 speklapjes
2 eetlepels ketjap manis
1 eetlepel palmsuiker
1 eetlepel sesamolie
1 eetlepel vissaus
2 teentjes knoflook geraspt
1 cm gember geraspt

Bereiding
Roer alle ingrediënten voor de vleesmarinade door elkaar. Leg de speklapjes in de marinade en laat ze bij voorkeur minimaal 4 uur in de koelkast marineren. Bak vervolgens de speklapjes in een droge koekenpan krokant en gaar. Snijd ze in grove stukken. Snijd de pistoletjes doormidden en besmeer de onderkant met mayonaise. Verdeel hier de plakjes komkommer overheen, gevolgd door de gebakken speklapjes. Schep een eetlepel tafelzuur over de speklapjes. Garneer de broodjes met rode peper en verse koriander en serveer ze terwijl het vlees nog warm is.

Tips:

• Bak de speklapjes op laag vuur, anders kan de marinade snel verbranden.
  • Laat de Atjar goed uitlekken voordat deze toegevoegd wordt aan het broodje, anders wordt het broodje te zacht.