Review Vegabijbel + recept vegetarische spaghetti bolognese

Maar liefst 150 recepten, allemaal vegetarisch in één dikke bijbel! De mogelijkheden voor vega maaltijden zijn oneindig en gaan van stoofgerechten tot basisrecepten zoals bloemkoolrijst of tips voor het bereiden van tofu.

Isabel Boerdam ken je misschien wel van haar blog De Hippe Vegetariër. Een blog met allemaal vegetarische recepten. Het boek Vegabijbel is Isabel (en haar team) natuurlijk op het lijf geschreven omdat ze graag een inspiratie wil zijn voor iedereen die (een keertje) vegetarisch eet. Ze wil laten zien dat vegetarische gerechten smaakvol, verrassend en makkelijk te bereiden zijn.

Het boek is ingedeeld in verschillende categorieën die starten met how to’s en basisrecepten. Daarna komen er categorieën voor zoals pasta’s, stamppotten, burgers, soepen, curry’s en salades. Op het einde van het boek komen er nog feestelijke recepten, zodat je ook tijdens bijzondere momenten een lekkere vegetarische maaltijd kunt maken. Soms met vleesvervangers maar ook recepten waarbij het vlees vervangen is door extra groenten of peulvruchten zoals deze vegetarische spaghetti met linzen verderop in deze blog. Hierbij heb ik trouwens gekozen voor voorgekookte linzen i.p.v. gedroogde linzen, dit is extra snel en makkelijk. Daar houd ik van :)

Het boek is, net zoals de andere boeken in de bijbel reeks zoals de Koekjesbijbel, echt een dik boek van maar liefst bijna 500 pagina’s. Je vindt hier dus genoeg inspiratie voor heel het jaar door. Ik vind het boek heel geschikt voor mensen die net starten met vegetarisch eten of af en toe een dagje vega willen doen, je vindt er namelijk ook veel tips om gemakkelijk vaker vega te eten en gouden regels voor het bereiden van een vegetarische maaltijd. Maar ook doorgewinterde vegetariërs zullen dit boek een aanwinst vinden. En uiteraard vind je op LeukeRecepten ook een heleboel lekkere vegetarische recepten.

De Vegabijbel is te koop in de (online) boekwinkel voor een adviesprijs van 26,99 en is ook beschikbaar als E-book.

Vegetarische spaghetti bolognese

HOOFDGERECHT - 50 MINUTEN - 4 PERSONEN

Ingredienten
400 gr gedroogde bruine linzen (of een zak of blik van 400 gr voorgekookte linzen)
500 gr tomaten, in vieren
10 zongedroogde tomaten
15 gr basilicum
2 uien, fijngesneden
2 stengels bleekselderij, in reepjes
2 teentjes knoflook, geperst
100 gr wortels, geraspt
10 gr rozemarijn, fijngehakt
3 eetlepels tomatenpuree
300 gr spaghetti
Olijfolie
Zout en peper

Bereiding
Spoel de linzen schoon met koud water. Kook de linzen in 25 minuten gaar in ruim water en giet af. Plaats intussen de tomaten, zongedroogde tomaten en de helft van het basilicum in de keukenmachine en blend tot een saus. Verwarm wat olie in de stoofpan en fruit de ui en bleekselderij ongeveer 3 minuten. Voeg het knoflook toe en bak 2 minuten mee.

Voeg de wortel, rozemarijn en tomatenpuree toe en bak nog 3 minuten mee. Voeg de tomatensaus en linzen toe en laat 15 minuten op laag vuur sudderen. Proef en breng op smaak met peper en zout. Kook intussen de spaghetti volgens de aanwijzingen op de verpakking. Giet af en meng de spaghetti direct met de saus. Roer goed. Verdeel de spaghetti over de borden, garneer met de rest van de basilicum en serveer direct.

Tip: voeg eventueel wat kookvocht van de spaghetti toe aan de saus als deze te droog of te dik is.

Dit recept is gemaakt door Jaimy

1 stemmen Bedankt voor je stem!