Onze Cyprus foodtrip & kookworkshops

De keuken van Cyprus lijkt veel op die van Griekenland, maar met een twist van Turkije en het Midden Oosten. En ik ben dol op alle drie, dus Cyprus is echt een perfecte bestemming voor mij en te genieten van alle smaken die dit eiland te beiden heeft.

Maar niet alleen het eten is top. Tijdens onze perstrip, georganiseerd door Eliza was here, ontdekten we verschillende hoogtepunten van het eiland en maakte we kennis met de mensen, cultuur en natuurlijk de gastronomie. Cyprus is een heel bijzonder eiland, het zuiden hoort bij Griekenland en het Noorden bij Turkije, alhoewel dit alleen door de Turken zelf wordt erkend. Het heeft een Middellands zeeklimaat en de zomers zijn warm en droog en ook de winters zijn er aangenaam.

We verbleven in een oud en authentiek dorpje genaamd Tochni. Je hebt er van die nauwe verlaten straatjes met hier en daar een kat die ligt te genieten in het zonnetje. Ons appartement was ook heel bijzonder en paste perfect in het authentieke plaatje maar wel van alle gemakken zoals airco voorzien. Je komt er helemaal tot rust en het enige wat je in de ochtend hoort is een vogeltje dat vrolijk fluit. Deze accommodatie past precies in het concept van Eliza was Here die dit soort bijzondere verblijven in de zonnige oorden van Europa aanbieden. Buiten het massatoerisme en gericht op lokale en authentieke verblijven en ervaringen. De eigenaren Andreas en Clea, van het Eveleos country house waar we verbleven, verwelkomde ons warm met een brandy sour, een typisch Cypriotisch drankje met verfrissende smaken van citroen.

Halloumi
De volgende ochtend maakte we kennis met de andere bloggers uit Belgie, Denemarken en Nederland. Een gezellige en gevarieerde groep met dezelfde passie voor food en/of wijn. Onze tour begon op maandag met een bezoek aan een geitenboerderij waar we te zien kregen hoe je halloumi maakt. Deze bijzondere kaas, gemaakt van geitenkaas, is heel populair in Cuprus en je ziet het overal terug komen. Het bijzondere aan deze kaas is dat je deze ook kunt grillen zonder dat hij smelt, en hij heeft net als feta een iets zoutige smaak. Het restproduct van halloumi is anari en lijkt op een soort ricotta, ook dit wordt veel gebruikt in bijvoorbeeld pasta’s maar ook als zoete vulling voor gebak.

Halloumi wordt na het koken dubbelgevouwen en gekruid met een beetje peper, zout en munt. Dit frisse kruid wordt veel gebruik in de Cypriotische keuken net als koriander korianderzaad en komijn. Nadat we het proces hadden gezien van het maken van halloumi mochten we ook de baby geitjes knuffelen (so cute!) en kregen we een proeverij met o.a. halloumi, groenten, brood en anari met johannesbrood siroop (ook wel carob genoemd). Deze siroop is ook heel bekend in Cyprus en lijkt een beetje op stroop. Volgens de Cyprioten zitten er veel voordelen aan dit zoete mengsel, zo zou het bijvoorbeeld goed zijn voor de spijsvertering.

Kookworkshop #1
Na de excursie hadden we nog een paar uurtjes om te genieten van het heerlijke zwembad bij het Eveleos Country House. Daarna was het tijd voor de kookworkshop, hier had ik heel veel zin in! We begonnen met het marineren van vlees in rode wijn en veel korianderzaad. Daarna maakten we een soort stoofschotel met sperziebonen en tomaat, heel simpel eigenlijk maar zo lekker! Daarna kon het echte werk beginnen, we maakten koupepia een soort dolmas. De vulling bestond uit o.a. gehakt met veel limoensap en ongekookte rijst gerold in gekookte druivenbladeren. Daarna werd het gaar gekookt in een grote pan. Het resultaat waren zachte en hele frisse rolletjes, persoonlijk mijn favoriet gerecht van de avond. Alhoewel het toetje dat bestond uit gefrituurde ravioli gevuld met anari (die kaas dus), kaneel en rozenwater ook echt heel lekker was.

Paphos
Op dinsdag hadden we een dagje voor onszelf, dit was ook heel fijn want zo konden we zelf op ontdekkingstocht. Eric en ik besloten na het ontbijt langs de kust naar Paphos te rijden, een gezellige havenstad omringd met eeuwenoude opgravingen. We stopten onderweg bij Petra tou romiou. Een rotsformatie die volgens de legenden bekend staat als plek waar Aphrodite, de godin der liefde, uit het water herrees en de eerste voet aan land heeft gezet. We namen er een duik in de zee die aangenaam warm was. In Paphos begon onze maag te rammelen en aten we bij restaurant Almyra. We bestelden mezze, een combi van warme en koude hapjes van o.a. sardientjes, souvlaki en gebakken feta. Twee andere aanraders om te gaan eten in Paphos zijn Agora Tavern en Koutourou. Dit zijn 2 eetgelegenheden die in onze persoonlijke gids werden genoemd die we vanuit Eliza was Here hadden gekregen.

Wijn
De volgende dag bezochten we 2 wineries waar druiven worden omgezet in verschillende Cypriotische wijnen. Ik ben niet echt een wijnkenner maar tijdens de proeverij heb ik een en ander opgestoken. Zo is het namelijk heel erg van belang hoeveel zon een druif krijgt, want hoe meer zon hoeveel te meer suiker zich er in een druif bevind. En deze suiker wordt tijdens het fermenteren vervolgens weer omgezet in alcohol. Een heel interessant proces. Bij de eerste winery maakte we kennis met het familiebedrijf Argyrides Vasa. We mochten een kijkje nemen in de wijnkelder en proefden naast verschillende rode en witte wijnen een tanksample van rode wijn die pas een paar dagen aan het fermenteren was in een grote roestvrijstalen tank. Omdat hier de suiker nog nauwelijks was omgezet in alcohol smaakte deze erg zoet en stroperig. Na 12 tot 18 maanden zou het fermentatieproces en de wijn klaar moeten zijn. Vind je het interessant om meer te lezen over de wijnen van Cyprus of wijn in het algemeen, neem dan eens een kijkje op de blog van Miryam van Beyond Grapes die ook aanwezig was tijdens deze trip.

De tweede stop was weer een prachtige locatie midden in de wijngaarden: Vlassides. Op beide locaties kun je trouwens verschillende proeverijen en rondleidingen doen, check van te voren even de openingstijden op de site. We proefden 2 witte en 3 rode wijnen waaronder de Shiraz, een populaire wijn van dit eiland. Mijn favoriet was de frisse souvignon blanc die perfect combineert met vis en lichte gerechten.

Diner
Aaneensluitend reden we door naar Omodos, een klein stadje met een eeuwenoud klooster en Kerk van het Heilige kruis. Na een wandeling door de gezellige authentieke straatjes en marktplein streken we neer bij Omodhos Taverne, een lokaal restaurant waar je heerlijk buiten kunt dineren. We zaten nog maar net of de eerste gerechten werden al geserveerd van pasticcio (pasta ovenschotel) tot kebab en feta salade tot stoofschotel met zacht gegaard vlees en uien. Alles was heerlijk en we hebben genoten, niet alleen van het eten maar ook het leuke gezelschap.

Olijven
Donderdag bezochten we een olijvengaard. Helaas waren de olijven nog niet rijp genoeg om er olijfolie van te maken. Maar we hebben ons prima vermaakt in de fruittuin die vol stond met vijgen, sinaasappels, mandarijnen en citroenen. De eigenaar vertelde met veel passie en liefde over zijn olijven en liet ons ondertussen van alles proeven. Clea en Andreas, die ook elke keer van de partij waren, hadden heerlijke olijvencakes meegenomen waarvan ik het recept heb ontfutseld. Ook mochten we zelf olijven plukken en zagen we hoe deze in een machine werden geplet. Daarna worden ze geweekt in zoutwater om de bitterheid er uit te halen en gemarineerd met o.a. koriander. Wat ook interessant was om te horen dat hoe jonger de olijf is, hoeveel te meer kilo’s olijven je nodig hebt om olie te maken wat resulteert in een intensere smaak. En dit zie je natuurlijk ook terug in de prijs en kwaliteit van het product.

Kookworkshop #2
Die avond stond er weer een kookworkshop op de planning van niemand minder dan Christos Christodoulou, een bekende tv chef in Cyprus. Hij combineert graag typische smaken van Cyprus met een moderne twist. We werden ingedeeld in 4 groepen, elke groep was verantwoordelijk voor een gang. Ik deed met mijn groepje het voorgerecht; een salade met halloumi, courgettebloemen en een dressing met johannesboom siroop. Christus demonstreerde hoe je de gerechten maakte en wij hielpen een handje. Na de salade stond er een ravioli op het menu met een vulling van geraspte halloumi en munt. Zo lekker en fris! Het hoofdgerecht bestond uit varkenshaas gemarineerd in een bekende dessertwijn genaamd commandaria met een puree van kolokasi, een soort grote knol die iets weg had van aardpeer. Het toetje van filodeeg gevuld met een soort banketbakkersroom was een perfecte afsluiter. Wat hebben we gesmuld!

Vis mezze
En toen was het opeens vrijdag, wat vloog de tijd voorbij. In de ochtend hebben we net als tussen de uitstapjes en kookworkshops door gerelaxed bij het zwembad en genoten van het zonnetje, want het was zelfs in september nog boven de 30 graden. In de middag reden we met Anne Marie en Sarah naar Mama’s fish tavern in Agios Theodoros. We zaten vlak aan het water en ik proefde door de wind het zout op mijn lippen. We bestelde een vis mezze voor 3 personen wat veel te veel was maar wel heel erg lekker. Van verschillende dips tot octopus, garnalen en gegrilde vis. Hier zouden we de rest van de dag wel mee doorkomen. In de avond vertrokken we naar het vliegveld van Lanarca en namen we afscheid van het gastvrije en mooie Cyprus. We komen zeker nog eens terug!

Bekijk ook mijn video van de complete reis:

Voor deze reis was ik uitgenodigd door Eliza was Here.

Vind je dit leuk?
1 stemmen Bedankt voor je stem!